پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230251
کرونا آفت جان زندگي کارگران/ بيمه بيکاري که در زمان بيکاري به داد نرسيد
تاریخ انتشار : 1399/04/28 09:56:14
نمایش : 1580
اين روزها ويروس تاج‌دار چند گرمي زندگي و کسب و کار قشر زيادي از جامعه را تغيير داده اما بين اين‌همه تغيير و مشکلي که کرونا به همراه آورده، درخت روزي کارگران فصلي از هميشه بي بارتر شده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از کردتودي، آفتاب تابستان چتر گرم و داغش را بر سر و صورت آدم ها کشيده است؛ آدمهايي که در پي کسب روزي خود به اين طرف و آنطرف مي روند؛ ماسک هاي روي صورت، لبخند و غم چهره شان را پوشانده است؛ بايد نزديکشان شويد، پاي درد و دلشان بنشينيد تا از سختي هاي زندگي بگويند. اما در اين روزهاي کرونايي شايد سخت بشود نزديک شد و صحبتهايشان را شنيد.

دورتر هم ايستاده باشي اين تصاوير مدام و مدام تکرار مي شود که در ميان همين هياهوي زندگي در گوشه و کنار خيابان هاي اصلي اين شهر، چشم هاي آماده به کار، نظاره‌گر خيابان و رانندگاني هستند که زير باد کولر ماشين‌ها نشسته اند؛ چشماني نگران و جستجوگر که تا يکي از اين خودروها نيش ترمزي بزند و آنها به طرف آن بدوند تا شايد کاري پيدا کنند.

اينجا يکي از خيابان هاي سنندج است؛ جايي که کارگران فصلي در زير سايه درختان آن به دنبال لقمه ناني به انتظار نشسته اند.

دوران کرونا براي استاني مانند کردستان کُندتر مي‌گذرد

يک کارگر فصلي سنندجي مي‌گويد: کرونا باعث شد تا دوباره راهي خانه پدرم شوم، اجاره نشين بودم و از پس مخارج بر نمي‌آمدم براي همين اسباب و اثاثيه مختصر خانه را جمع کرده و همراه اعضاي خانواده به روستاي محل تولد و خانه پدري فرستادم و خودم صبح‌ها به اينجا مي‌آيم تا شايد کسي کارگر بخواهد.

از وضعيت نه چندان خوب اقتصاد کشور هم خبر دارد و مي‌داند کرونا آن را بدتر کرده ولي مي‌خواهد تا امثال او ديده شوند، دوران کرونا براي استاني مانند کردستان که زمستانش را با بالاترين نرخ بيکاري کشور سپري کرد، کُندتر مي‌گذرد.  

 بيمه بيکاري که در زمان بيکاري به داد کارگران نرسيد

کرونا که آمد چهره کارگران سياه تر و دستانشان  و جيب هايشان خالي تر و سفره‌هايشان کوچک تر شد و دولت براي حمايت از قشر آسيب ديده از اين بيماري که در چند ماه اخير بيکار شده بودند وعده پرداخت بيمه بيکاري را داد.

ابتداي اعلام اين خبر نور اميدي در دل بسياري از کارگراني که شاغل در واحدهاي کم خطر و پرخطر از لحاظ شيوع کرونا بودند، ايجاد و همين باعث ثبت نام بيش از ۱۲ هزار نفرکردستاني زير پوشش بيمه تامين اجتماعي در سامانه دريافت بيمه بيکاري شد.

تمام اين افراد مشمول دريافت بيمه بيکاري نشدند و در اين بين کارگران ساختماني هم که از بيمه کارگري برخوردارند نيز جزو مشاغل فاقد بيمه بيکاري هستند و اين طرح هم شامل اين افراد نشده است.

17 هزار سنندجي عضو انجمن کارگران استان هستند

ناجي روحاني نايب رييس  کانون کارگران ساختماني کردستان اظهار داشت: حدود ۴۵ هزار نفر عضو انجمن کارگران استان هستند که از اين تعداد ۱۷ هزار نفر آنها مربوط به شهرستان سنندج است.

 وي يادآور شد: کردستان چون استان صنعتي نيست و واحدهاي توليدي بزرگ که اشتغال زيادي داشته باشند در آن وجود ندارد بسياري از مردم آن براي کارگري نه تنها به ساير استان ها بلکه به خارج از کشور مي روند.

نايب رييس کانون کارگران ساختماني کردستان با اشاره به اينکه ساخت و ساز در استان به حدي نيست که جوابگوي تعداد کارگران اين بخش باشد، اضافه کرد: بعد از شيوع ويروس کرونا تردد به استان‌هاي ديگر کشور هم محدود و ممنوع شد و علاوه بر اين اقليم کردستان عراق هم تردد مسافر از مرز باشماق مريوان را ممنوع کرد.

پرداخت بيمه بيکاري کرونا به ۸ هزار و ۵۰۰ کارگر کردستاني

صباح قريشي مدير کل تأمين اجتماعي استان کردستان با بيان اينکه کساني که در سامانه رفاهي وزارت تعاون ثبت نام کرده اند و مشمول اين طرح هستند بيمه بيکاري به آنان پرداخت مي شود گفت: کارگراني که اسفندماه بيکار شده اند در اولويت قرار دارند.

وي گفت: به صورت ماهانه مقرري بيمه بيکاري مشمولان اين طرح به شماره حساب اعلامي آنان واريز مي شود.

مدير کل تأمين اجتماعي استان کردستان گفت:کارگران اين سازمان براي چاپ دفترچه‌هاي درماني و استحقاق درمان تا اواخر اين ماه نيازي به چاپ و تمديد ندارند.

ثبت نام بيش از 12 هزار نفر براي دريافت بيمه بيکاري

پيش از اين مديرکل تعاون کار و رفاه اجتماعي کردستان اعلام کرده بود که در استان ۱۲ هزار و چهارصد و پنجاه نفر براي دريافت بيمه بيکاري طرح حمايت دولت از واحد‌هاي آسيب ديده براثر شيوع ويروس کرونا ثبت نام کردند که هشت هزار و پانصد نفر از اين افراد مشمول دريافت بيمه بيکاري شده‌اند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي در هفته‌هاي گذشته با صدور اطلاعيه‌اي اعلام کرد که مقرري بگيراني که در اسفند سال ۹۸ شغل خود را از دست داده و بيکار شده اند، پس از دريافت پيامک درخواست شماره حساب براي واريز بيمه بيکاري با مراجعه به سامانه درخواست بيمه بيکاري، نسبت به درج شماره حساب بانکي خود در يکي از بانک‌هاي تعيين شده در سامانه اقدام کنند.

کرونا آفت جان زندگي کارگران

اين روزها کرونا زندگي عادي را هم شخم زده است چه برسد به زندگي کارگراني که در شرايط عادي معلوم نبود که بتوانند کاري را بگيرند يا نه؛ اين را خودشان مي گويند اما به ظاهر يکي از مشکلاتي که به واسطه کرونا براي آنها به وجود آمده است نبود کار است و پشت پرده آن هزينه سنگيني است که بايد بابت ابتلا به اين ويروس پرداخت مي کنند؛ البته صرفاً هزينه مالي مد نظر نيست.

چراکه يکي از کارگران مي گفت: «در اين شرايط با ترس پا به خانه کسي براي کار مي گذاريم و بر سر ساختمان مي رويم چراکه نمي دانيم افرادي که در آنجا مشغول کار هستند و يا سکونت دارند از سلامت جسمي برخوردارند و يا ناقل بيماري اند، همين هفته پيش بود که يکي از بچه ها براي کار رفت و چند روز بعد تب و سرفه هايش شروع شد و حالا ۲۰ روزي است که در خانه است و با کرونا دست و پنجه نرم مي کند. حالا شما بگوييد يک کارگر روز مزد که چند روزي است در خانه است و درگير بيماري است، چطور بايد از پس هزينه هاي درمان و مخارج زندگي اش برآيد.»

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html